- Metodu izabiremo prema objektivnoj procjeni prednosti i nedostataka jednih i drugih metoda.
- U općeobrazovnoj školi metoda mora biti relativna, a u muzičkim i jedna i druga pod uvjetom da u relativnim metodama od početka težimo razvitku divergentnog (razilazećeg) muzičkog mišljenja.
- Zbog ograničenosti u vremenu rad prema apsolutnoj metodi nema gotovo nikakvih izgleda za uspjeh.
- Najčešće se u nastavi izabiru metode tonik-solfa i tonika-do od relativnih metoda intonacije zbog jednostavnosti i opće poznatosti.
- Funkcionalna metoda Elly Bašić izgrađena je na nekim teoretskim pretpostavkama koje bi se teško mogle prihvatiti.
- Vasiljevićeva metoda nije posebna metoda već je to primjena metode tonika-do.
- U profesionalnom muzičkom obrazovanju predlaže se metoda apsolutne intonacije iz slijedećih razloga:
Relativne metode otežavaju shvaćanje atonalne glazbe
Apsolutne metode usklađenije su s početnom nastavom na instrumentu
- Apsolutne metode se u početnoj fazi bitno ne razlikuju od relativnih metoda. Razlika je očita kasnije, a očituje se u težnji da se odupre od jednoznačnosti funkcionalnih karakteristika stupnjeva ljestvice, intervala i akorda kako bi se moglo pristupiti atonalnoj glazbi „nefunkcionalno“.
- Može li se isti cilj postići i relativnim metodama?
Rješenje se može pronaći u mađarskim školama.
Čim se uspostave funkcije u toj metodi rada – Kodalyjeva metoda – pristupa se njihovu defunkcionaliziranju. Učenike se navikava da svaki interval vježbaju i drugim mogućim parovima slogova, npr.:
- Takvim razbijanjem funkcionalnosti putem razvoja divergentnog mišljenja možemo doći do istog cilja kao i što dolazimo s metodom apsolutne intonacije – ali na lakši i prirodniji način!
- U našoj muzičkoj praksi teži se k tome da se učenje započne s relativnom metodom, te da se kasnije učenika prebaci na učenje apsolutne metode → često takav način rada učenicima otežava svladavanje intonacije. Može se dogoditi da učenik prihvati „novi“ način pjevanja, ali u sebi ostaje pri svome.
- Često sami profesionalni muzičari pokazuju određenu vrstu prijezira prema relativnim metodama: neki „teoretičari“ smatraju kako su solmizacijski slogovi samo „poštapalice“ kojih se treba što prije osloboditi. Takav prijezir čudi s obzirom na to da se klasična harmonija temelji na logici stupnjeva, dakle na funkcijama u tonalitetu.
Fonomimika – vizualno predočavanje visinske dimenzije muzike kao vertikalne
- Fonomimika (grč. Fone = glas, mimeomai = oponašam) označava pokrete i/ili položaje rukom koji zorno predočavaju visinske relacije među tonovima.
- Heironomija
pokreti rukom koji su označavali tok melodijske linije u staroj Grčkoj.
Koristila se i u srednjem vijeku sve do razvitka notacije.
To nisu bili znakovi za čvrste tonske odnose nego je imalo svrhu podsjetnika onima koji su napjev već poznavali.
- Težnja da se rukom prikažu tonski odnosi odrazila se i u poznatoj Guidovoj ruci!
- Pentatonska ruka – predstavlja slogove la-do-re-mi-so (tri srednja prsta ukazuju na blizinu tonova do-re-mi):
- Postoji francuska i engleska fonomimika (one se najčešće spominju!)
- Francuska – je prostorna; radi se o tome da se odnosi među stupnjevima ljestvice prikažu različitim položajima ruke u odnosu na tijelo.
- Engleska – glavna se pažnja posvećuje obliku šake; položaj ruke nije od presudne važnosti pa se kretnje odvijaju u manjem prostoru. Ovu fonomimiku preuzela je i metoda tonika-do. R.Munnich u Jale metodi razvio je varijantu engleske fonomimike.
Nema komentara:
Objavi komentar