Dobrodošli / Welcome!

Želim svim posjetiteljima dobrodošlicu na moj blog!

Ovdje ćete se imati mogučnost upoznati s osnovama glazbene teorije. Kasnije planiram produbiti situaciju, pa ćete se tako upoznati i s instrumentima, glazbenim oblicima, harmonijskim funkcijama...

Uživajte u pretraživanju!


četvrtak, 11. kolovoza 2011.


MUZIČKA PERCEPCIJA

- Čovjek ne posjeduje sposobnost prepoznavanja apsolutne visine tona. Većina ljudi određuje visine tonova relativno.

- Relativni sluh:

* Slušalac na osnovi poznavanja visine jednoga tona – referentične točke – može odrediti po volji visinu svakog drugog tona.

* U stanju smo prepoznati interval tj. odnos među tonovima → apsolutna visina nije važna; jedan interval, akord ili muzički motiv opaža se kao identičan bio on izveden na toj ili bilo kojoj drugoj apsolutnoj visini.

* Motiv:

* Može se napisati i izvesti i ovako:


* Sposobnost pamćenja i prepoznavanja odnosa među tonovima posjeduje svaki muzikalan čovjek.

* Mogućnost transpozicije, visinskog premještanja muzike bez gubitka identiteta.

* Zahvaljujući funkciji stupnjeva koje kao pojmove usvajamo s usvajanjem ljestvice, mi smo u stanju svaki interval, trozvuk ili motiv točno odrediti unutar tonaliteta (pod uvjetom da znamo točnu intonaciju!).

* Intervale, trozvuke, motive u toku slušanja ne procjenjujemo potpuno nezavisno od njihove funkcije, npr.:


* Ovaj motiv možemo protumačiti na nekoliko načina. Jedan od njih je da ga čujemo u okviru F-dura (gornji tetrakord), a možemo ga čuti i u okviru C-dura (donji tetrakord) ukoliko se motiv uklopi u odgovarajući muzički kontekst.

* Razlog tome što smo taj motiv čuli u F-duru leži u gestaltističkom načelu percepcije. Prema gestalt – psihologiji psihičke su pojave nepodijeljene, organizirane cjeline koje kao cjeline imaju naročita svojstva. Melodija ima osobine cjeline a ne sume.

„Ne čini ton muziku, već muzika čini ton.“

* Transponibilnost u muzičkom smislu znači slobodno premještanje gestalta po visinskoj dimenziji u različitim tonalitetima.

* Ovaj motiv shvaćen u C-duru ne bi činio „dobru formu“ jer nije dovoljno stabilan (princip zatvorenosti) s obzirom da je u svojem toku došao do subdominante! U F-duru udovoljava zahtjevu „dobre forme“ i zakonu zatvorenosti pa se zato tako i shvaća.

* Efekt završenosti – tendencija da se intervali jednoznačno tonalno shvate i solmiziraju.

* Percepcija muzike – proces organizacije muzičkog materijala na način koji se može opisati gestalt – principima u percepciji.


Muzička percepcija i metode intonacije

- Postoje dvije kategorije metoda:

* Kategorija relativne intonacije

* Nastoji postići da učenici dožive i usvoje funkcije koje se nalaze unutar ljestvice odnosno tonaliteta.

* Kategorija apsolutne intonacije

- Funkcionalne metode:

* Termin je neopravdan jer podrazumijeva postojanje nefunkcionalnih metoda, a takve metode ne postoje.

* Pojam „funkcionalno“ može se vezati i uz funkcije stupnjeva unutar nekog tonaliteta – tu govorimo o toničkoj, subdominantnoj i dominantnoj funkciji.

- Funkcija

* Je odnos, u muzici se može manifestirati kao odnos pojedinog elementa prema cjelini (funkcija T, SD, D itd.) ili kao odnos pojedinog elementa prema drugom pojedinom elementu s obzirom ili bez obzira na cjelinu.

- Zahtjev za aktivnom suradnjom djeteta je univerzalni pedagoški zahtjev dignut u rang didaktičkog principa – na tome se temelji svaka metoda!

- INTERVALSKE METODE

* Težnja da se ovlada pjevanjem svih intervala bez obzira na tonalitet.

* Čista intervalska metoda ne postoji jer su u metodama apsolutne intonacije uvijek prisutni i tonaliteti a ne samo intervali, a u metodama relativne intonacije intervali samo se radi o tome je li riječ o intervalima s obzirom ili bez obzira na tonalitet.

* Metode koje ne koriste relativno već apsolutno imenovanje tonova.

- Pregled metoda intonacije:

METODE RELATIVNE INTONACIJE

METODE APSOLUTNE INTONACIJE

Brojčane metode

Romanski način upotrebe solmizacije

Metoda tonik-solfa

Abecediranje Tonwort C.Eitza

Metoda tonika-do

Jale

Kodaly metoda

Funkcionalna metoda M. Vasiljevića

Funkcionalna metoda Elly Bašić

- Ovim dvjema kategorijama možemo pridodati i treću kategoriju KOMBINIRANIH metoda – pristup u kojem je prisutno i relativno i apsolutno tretiranje tonova.

Upotreba dvaju pristupa

- Metode relativne intonacije

* Učenici najprije ovladavaju intervalskim i drugim odnosima među stupnjevima jednog općeg tonaliteta (dur-tonalitet se treba usvojiti kao pojam!) → relativno imenovanje tonova tj. imenovanje koje služi označavanju stupnjeva a ne tonova u apsolutnom značenju.

* Intervali izgrađeni na različitim stupnjevima imaju i različite funkcije.

* Postupak DEDUKCIJE – poznavajući opće učenik shvaća i pojedinačno jer je sadržano u općem (od općeg prema pojedinačnome).

* Formiranje slušnih pojmova po relativnim metodama je deduktivno, a po apsolutnim induktivno.

* Primjer usvajanja velike terce:

* V3 do-mi usvajamo kao pojam

* Raspolažući auditivnim pojmom velike terce u stanju smo je primijeniti na prvi stupanj D, Es, E, F ili bilo kojeg drugog dura.

* Relativno stupanjsko shvaćanje tonskih odnosa predstavlja svođenje velikog mnoštva pojedinačnih slučajeva na jedan relativno ograničen broj pojmova.

* Relativne metode u tom slučaju olakšavaju proces svladavanja intonacije jer je velik broj mogućih intonativnih problema sveden na mali broj kategorija.

* Stupanjski karakter pojedinih tonova, intervala, akorada… ima dvojno obilježje, npr. V3 do-mi je velika terca na prvom stupanju C-dura, ali može biti i velika terca na trećem stupanju a-mola.

* U atonalnoj muzici – rušenje gotovo svega što je metodom relativne intonacije uspostavljeno: osjećaj za tonalitet, stupanjsko shvaćanje tonova, gestalt-stav; zahtjeva pristup temeljen na odnosu dvaju tonova odnosno na intervalu → poteškoća u svladavanju intonacije!

- U primjeru:


Pjevač se oslanja isključivo na tonalitet; osoba odgojena relativnom metodom neće biti niti svjesna da se tu radi o intervalima.

- U primjeru:


Osoba će se isključivo bazirati na intervale jer nema drugog odnosa osim intervalskog! Pretežno u ovakvim atonalitetnim primjerima učenik pokušava svoju tonalitetnu usmjerenost projicirati i na ovakav muzički tekst. Ukoliko mu to ne uspijeva, gubi orijentaciju i pjevanje postaje nesigurno ili je pjevanje u potpunosti onemogućeno.

- Metode apsolutne intonacije

* Ovdje se polazi od pojedinačnom prema općem (od pojedinih velikih terci doći će se do pojma velike terce) → takav postupak nazivamo INDUKCIJOM.

* Izbjegava se stupanjsko shvaćanje tonova i intervala → velika terca c-e nije reprezent nikakve druge velike terce; ta je velika terca oslobođena od svake funkcionalnosti.

* Ne vode stvaranju čvrstih asocijativnih veza između slogova i stupnjeva.

- Francusko – talijanski način

* Ne dopušta stvaranje asocijacija.

* Niti jedan ton nema svoje vlastito ime koje bi bilo samo njegovo.

* Intervali se predočavaju kao zvučni razmaci bez pomoći bilo kakvog vanjskog imena.

* Solmizacijski slogovi su neutralni i oni samo olakšavaju izgovor u pjevanju.

* Učenik jedno misli a drugo izgovara – time se direktno sprečava stvaranje asocijacija između tonova i solmizacijskih imena.

- Romanska solmizacija

* Učenici su misaono vrlo aktivni jer svaki interval treba otpjevati sa sviješću o tome da se radi o velikoj sekundi, maloj terci… → šablonski primjeri su jedva mogući!

- Proces učenja u apsolutnim metodama

* Polazište je u notnom zapisu u apsolutnom smislu.

* Proces započinje slikom note i njenim imenom, slijedi zvučna slika a nakon toga vokalna realizacija učenika.

* Zvučna predodžba tu nastaje kao rezultat mehaničkog pjevanja s lista.

- Proces učenja u relativnim metodama

* Polazište je zvučna slika.

* Ta se slika imenuje a tek onda zapisuje.

Nema komentara:

Objavi komentar